WWAV

WWAV is een bureau voor creatieve marketing en communicatie voor non-profits.

Wij helpen ambitieuze goede doelen en andere non-profits om mensen in beweging te brengen. Daarvoor ontwikkelen we creatieve marketing en communicatieoplossingen, op basis van een unieke mix van ervaring, nieuwsgierigheid en betrokkenheid.

 

Binnen het bureau was ik als Director Sponsoring verantwoordelijk voor het stimuleren en ontwikkelen van samenwerkingsverbanden met goede doelen. In de presentatie lezen we het volgende …

 

Maatschappelijke en sociale organisaties zoeken in toenemende mate de samenwerking met bedrijven om zo hun doelstellingen en projecten te realiseren. Op hun beurt zijn ook bedrijven in samenwerkingsverbanden geïnteresseerd uit oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen en marketingdoeleinden. Maar welke organisaties en bedrijven passen nu bij elkaar?  Wie kunnen elkaar versterken? Welke samenwerking kan leiden tot het realiseren van elkaars doelstellingen? En door middel van welke samenwerkingsconcepten- en vormen is dat mogelijk? 

 

WWAV Sponsoring is als service-unit van WWAV Van Rooij gespecialiseerd in maatschappelijke sponsoring en is actief voor maatschappelijke en sociale organisaties in de non-profit sector die wij beschouwen als unieke klanten op basis van de eigen merk-/kernwaarden. Wij helpen hen bij het ontwikkelen, realiseren en onderhouden van logische, passende en originele samenwerkingsverbanden met die bedrijven die een wezenlijke bijdrage kunnen leveren (in welke vorm dan ook) aan het bereiken van hun organisatiedoelstellingen.

 

Wij zijn voorstander van structureel samenwerken om zo te bouwen aan een consistent beleid; concreet resultaat boeken op korte termijn (“matching”), tegelijk groeien volgens plan. 

 

Onze ondersteuning ligt op het gebied van strategie, advisering, begeleiding, coaching en “finding” dit alles doelgericht op het realiseren van profijtelijke samenwerkingsverbanden met passende bedrijven. Onze honorering hierbij geschiedt op uur-, project-, dagdeel-, commissiebasis of een combinatie hiervan.

 

Onze visie

* Maatschappelijke organisaties waaronder Goede Doelen organisaties zoeken in toenemende mate nieuwe inkomsten om zo de organisatie in stand te houden c.q. te laten groeien en om projecten te behouden, uit te breiden en nieuwe te realiseren.

* Bezuinigingen van overheidswege en de toenemende concurrentie van nieuwe toetreders op deze markten versterken de noodzaak om nieuwe geldstromen te genereren en  samenwerkingen te realiseren.

* Bedrijven op hun beurt zijn steeds meer op zoek naar samenwerkingsverbanden met sociaal/maatschappelijke organisaties en kiezen vaker voor “maatschappelijke sponsoring”. Daarmee bereiken ze immers de “mentale agenda” van burgers. Bedrijven doen dit bij voorkeur door het beschikbaar stellen van hun kernactiviteiten (“core-business”) om zich zo “als specialist op dat terrein” te profileren en de associatie met de organisatie c.q. project logisch te laten zijn.

* De ambitie om dit te doen gebeurt niet alleen  uit oogpunt van maatschappelijke verantwoord ondernemen en de sympathie die dit oproept maar zeker ook vanuit het toenemende besef dat samenwerkingsverbanden met maatschappelijke organisaties unieke kansen en mogelijkheden bieden en zo wezenlijk bijdragen de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

* Samenwerking tussen bedrijven en sociaal/maatschappelijke organisaties is niet alleen geld. “Maatschappelijke sponsoring” heeft immers doel bij te dragen tot het realiseren van zowel de doelstellingen van de organisatie als het betreffende bedrijf. 

* “Doelstellingenrealisatie” staat dus centraal. Dat kan met geld maar ook zaken als 

producten of diensten, faciliteiten, mensen/specialisten/deskundigen, zichtbaarheid/exposure, imagohulp/-transfer e.d. 

Samenwerkingsverbanden tussen sociaal/maatschappelijke organisaties en bedrijven dienen gebaseerd te zijn op een gelijkwaardig partnership en te leiden tot profijtelijke resultaten voor beide partijen. “Matches” dienen wel logisch/passend en origineel en zo onderscheidend te zijn.

Elk bedrijf staat open voor een samenwerking met een sociaal/maatschappelijke organisatie.

 

Samenwerken met bedrijven

* Wij zijn goed op de hoogte van doelstellingen en ambities van veel landelijk werkende bedrijven o.a. het gebied van marketing, maatschappelijk verantwoord ondernemen en hun ambities op het gebied van “maatschappelijke sponsoring”.

* Daarbij beschikken wij over een uitgebreid relatienetwerk van verantwoordelijken en beslissers op dit terrein en hebben veelal direct toegang tot hen. 

* Wij blijven bij voortduring op de hoogte van de marktontwikkelingen.

* Wij onderscheiden binnen de samenwerking met bedrijven een aantal vormen en kenmerken.