ValueFactory
Iedereen heeft het over impact; maar die komt niet uit de lucht vallen. Daar moet je wel iets voor doen: die moet je maken!
De ValueFactory helpt maatschappelijke organisaties en bedrijven bij het krijgen van inzicht in hun maatschappelijke (meer)waarde én ondersteunt bij het realiseren daarvan.
Wij doen dit vanuit een resultaatgerichte aanpak en het vinden van een goede balans tussen financiële en niet-financiële waarden.
De ValueFactory begon ooit als advies- en onderzoeksbureau, maar richt zich vanaf 2022 vooral op het delen van kennis: het geven van workshops, trainingen en opleidingen. Onze jarenlange ervaring in zowel de advieswereld als in de uitvoering maakt, dat onze kennisoverdracht altijd zeer praktisch is, en met veel voorbeelden en casuistiek.
Peter Scholten heeft al een lange historie op het gebied van sociaal ondernemen in Nederland. Met Boris Franssen scheef hij o.a. het Handboek Sociaal Ondernemen in Nederland (2007) en met Marije van der Meij het boek “Dan ga ik Liever op Vakantie” (over de zin en onzin van maatschappelijke interventies).
In 2001 introduceerde Peter de methode Social Return on Investment in Europa, als één van de eerste impact-meetmethoden voor sociaal ondernemers; en ontwikkelde hij de ValueGame (hoe belangrijk is jouw dienstverlening voor de gebruiker?).
Naast nog een tiental andere boeken over SROI, sociaal inkopen en de ‘sleutelfiguren-methode’, heeft Peter trainingen en workshops gegeven over de hele wereld. Van overheden tot business schools, van ondernemers tot non profitorganisaties.
Naast de ValueFactory werkt Peter ook als bedrijfsleider bij de grootste en oudste sociaal agrarische onderneming van Nederland: de Eerste Wijk in Veenhuizen (Drenthe).